MAKANAN SEMBANG SANTAI

Cara Buat Ketupat

Jul 30, 2013
Cara Buat Ketupat

Assalamualaikum.

Raya dah dekat.Tinggal lebih kurang 9 hari lagi.Pejam celik pejam celik,kejap je kan.Ramadhan pasti dirindui lagi lepas ni.Tapi dalam sayu hati nak meninggalkan  Ramadhan,kita kena bergembira untuk menyambut Syawal yang bakal menyambut kita tak lama lagi.Jadi hari ni FA nak kongsi macam mana nak buat ketupat.Entri ni sesuai untuk ‘anak moden’ yang tak tahu macam mana nak buat ketupat .hehehe.

Ketupat ada dua jenis.Ketupat bawang dengan ketupat daun palas.Itu yang FA tahu la.Kalau salah,sila komen.heee.Alright,jom tengok macam mana nak buat Ketupat Bawang dulu ek.

(★)KETUPAT BAWANG(★)

Cara Buat Ketupat

Cara Buat Ketupat

Bentuknya seperti sebiji bawang besar… sebab itu dinamakan ketupat bawang.

✔ Ketupat diisi dengan beras.

✔ Ketupat bawang lebih famous dan terkenal bagi orang2 di bahagian Selatan Tanahair.

Ini pulak cara-cara nak buat Ketupat Daun Palas.

(★)KETUPAT DAUN PALAS(★)

Cara Buat Ketupat

Cara Buat Ketupat

 

Senang kan?Lepas ni bolehla cuba buat kat rumah.Tapi kalau malas sangat,beli jela kat Mydin Mall yang segera punya.Terus masuk kuali.Tapi amalan turun-temurun ni tak boleh dilupakan jugak.Hidup Melayu!yeah!Selamat Mencuba!

Wsalam.

You Might Also Like

7 Comments

  • Reply Ainaa Roseberry Jul 30, 2013 at 1:13 PM

    ena dlu reti buat ketupat bawang.. tapi bila dah lama tinggalkan, dah tak ingat step2nya.. selalu guna kertas warna buat… hakhakhak

    • Reply Farisya Anastasyia Jul 30, 2013 at 1:25 PM

      hehehe..syirah dulu suka tolong arwah tok buat yang ketupat daun palas.tp skang arwah dah xde..sepi+rindu dekta arwah.sobs sobs :'(

  • Reply Irwan Alessa Jul 30, 2013 at 1:38 PM

    dua2 reti.. sebab dua2 wajib ada di pagi raya..

  • Reply titan Jul 31, 2013 at 2:33 AM

    tau dah. balik kampung mesti kena paksa wat..aduhhh..

  • Reply baiyah Jul 31, 2013 at 1:21 PM

    Tq atas informasi..nt nk try buat..:)

  • Leave a Reply