SEMBANG SANTAI

Tips Kesihatan:5 Punca Mata Cepat Letih

Apr 13, 2013



ini mata kita.cantek x?hehe. *ok tipu*


Mata merupakan anugerah yang tak ternilai.betul x?kalau mata kita tak dapat melihat,gelap la dunia ni..naauzubillahiminzalik…Jom sama-sama ucapkan Alhamdulillah kerana Allah masih beri kita peluang untuk melihat pada hari ini. ^__^

Hari ni aku nak berkongsi dengan korang tentang 5 Punca Mata Cepat Letih.

1.TERLALU FOKUS
haaa..kita kalau dah mengadap laptop ni memang fokus giler.betol tak?so,mulai saat nih,jangan terlalu fokus depan laptop.kalau boleh jarakkan jarak kita dengan laptop.sayangilah mata anda! 🙂

2.MASALAH MATA
mungkin disebabkan masalah sedia ada yang terdapat pada mata anda,itulah yang menyebabkan mata anda cepat letih.jadi bagi mereka yang mempunyai masalah mata,sila lah ke klinik pakar secepat mungkin.insyaAllah,mudah-mudahan cepat sembuh.mata adalah anugerah yang tak ternilai taw.!

3.SISTEM PENCAHAYAAN
faktor ini juga boleh menyumbang kepada punca mengapa mata anda menjadi letih.aku nak nasihatkan pada korang kalau nak membaca,menulis atau menghadap laptop,carilah tempat yang cerah,jangan duk bertapa dalam gua kelam pulak.bila korang berada dalam keadaan gelap,mata korang kena bekerja lebih.so,please,hargailah mata anda.dia perlukan kasih sayang jugak..huhu

4.BEKERJA LEBIH MASA
maksud kat sini aku nak bagitahu kat korang,jangan dera mata korang tuh..mata korang juga perlukan rehat.seharian mengadap laptop,bukan laptop je yang panas,mata korang pun panas taw!so,rehatkan mata korang tuh dengan tidur.yes!tidur okai!

5.JARANG BERKELIP
tahu tak berapa ribu kali mata kita berkelip sehari??xtahu??Cepat google sekarang!aku xnak bagitaw.haha
mata yang selalu berkelip adalah mata yang sihat.mata yang tidak berkelip atau jarang berkelip akan menyebabkan kornea mata kita kering.so,kelipkan mata tuh setiap 3min atau 5min.

okai.semoga dengan entry kali nih dapat menambah ilmu korang yang sedia ada.
okbai! 


You Might Also Like

4 Comments

  • Reply Imprezaawie Apr 13, 2013 at 4:00 AM

    waaa…bagus la awak kasi tau…terima kasih atas info yang berguna ni…patut la asyik letih je…rupanya kurang berkelip…ok,lepas ni sy ikut nasihat awk ni 😀 terbaik

    meh la datang blog sy,sy ad wat segmen first ni…x menarik sgt…tp bole la kalo nak memeriahkan blog sy 😛
    http://imprezaawie.blogspot.com/2013/04/segmen-pertama-dan-terulung.html

  • Reply MarnieyZ Apr 13, 2013 at 9:41 AM

    wahh, thanks for this info. Nanti akan elakkan. Sangat saya akan mata. hehhee

  • Reply Khairil Mazri Apr 13, 2013 at 3:23 PM

    jemput meriahkan GA pertama sy ^_^

    http://www.khairilmazri.com/2013/04/1st-anniversary-domain.html

  • Reply Zamani Abe Apr 14, 2013 at 3:10 AM

    kelip2 mata kunun2 ayu.. haha

  • Leave a Reply